Marketing en communicatie kunnen een bedrijf geweldig versterken. Zelf heb ik dat ervaren toen ik bij de Belastingdienst werkte. Dat was in de jaren negentig. De fiscus had net de ijzersterke slagzin Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker gemunt. Op hetzelfde moment viel de aangiftediskette, in die tijd een revolutionaire innovatie, bij de mensen thuis op de mat. "Hé, die doen wat ze zeggen", was de reactie. In zo'n geval komt de communicatie de geloofwaardigheid van een bedrijf ten goede.
Dat is precies wat ik op dit moment mis bij de Rabobank. Die adverteert met de slagzin Een aandeel in elkaar. Je ziet zoetsappige beelden van groepen mensen, bijvoorbeeld gezinnen, die verantwoordelijkheid voor elkaar nemen. De Rabobank, zo is de boodschap, investeert haar kapitaal graag in dergelijke groepen. De Rabobank neemt ook graag haar verantwoordelijkheid.
Ik kan er niets aan doen, maar bij die spotjes denk ik telkens aan de Libor-affaire. Weet u nog? De bank leverde valse data aan waardoor de Libor-rente werd gemanipuleerd. Zij schikte voor het kinderachtige sommetje van 774 miljoen en de bestuursvoorzitter stapte op. Voorwaar een affaire die het vertrouwen aardig schokte.
Onder dergelijke omstandigheden moet je een communicatie- en marketingstrategie kiezen die je geloofwaardigheid ten goede komt. Dat vertrouwen is niet zo maar hersteld, dat duurt vele jaren.
"Wij schamen ons diep, maar doen ons uiterste best om uw vertrouwen weer te winnen" lijkt mij een passender slagzin tot het jaar 2020.
Paul Strijp, 27 september 2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten