“Een shampoo voor Normaal Haar zegt u? Nee, die worden niet meer gemaakt”. Was getekend P. Geelman, drogist en R. van Nieuwenhoven, cliënt. Een foto uit het boek Ons kent ons. De types van Van Kooten en De Bie. Dit boek deed ik een groot aantal jaren geleden cadeau aan mijn vader. De foto maakte mij in één klap bewust van de enorme productdifferentiatie die wij tegenwoordig kennen. Shampoos voor alle soorten haar die je maar kunt bedenken. Met die differentiatie hangt keuzevrijheid samen. Keuzevrijheid is vandaag de dag voor veel mensen het hoogste goed. Ik word er niet gelukkig van, merk ik.
Waar ligt de glutenvrije pindakaas?
Een middagje kranen kijken
Vaak lees je dat keuzevrijheid stress met zich meebrengt. De
totale onvergelijkbaarheid aan producten en diensten zorgt voor onrust. Heb ik
wel de beste prijs – kwaliteit bedongen voor mijn abonnement voor mijn mobiele
telefoon? De keuze die mensen niet maken, wordt altijd het grootst in hun
hoofd. En wat vandaag een goed aanbod is, is morgen weer achterhaald. Bovendien overziet een mens onmogelijk alle kleine lettertjes. Met deze
ongemakken kan ik nog wel leven. Voor mij is keuzevrijheid
vooral zonde van de tijd. Keuzevrijheid is een dagtaak geworden. Ik ga liever
fietsen of lees een goed boek of de krant.
Ik verlang naar de tijd dat je een zaak kon binnenlopen en
je kon zeggen: “Doet u
mij maar een badkamer”, waarna de verkoper begripvol knikte en de
bestelling verder in orde maakte. De man stelde verder geen vragen. Alles was duidelijk. Een badkamer.
Paul Strijp, 17 mei 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten