Massa's werknemers vallen om. Redden het niet meer. Bezwijken onder de druk om op hun werk voortdurend te registreren, te meten, te monitoren en te verantwoorden. Leg uw oor eens te luister bij de mensen die werkzaam zijn in de zorg of het onderwijs. Die komen nauwelijks nog aan hun primaire taak, lesgeven bijvoorbeeld, toe. Mensen in de zorg hebben geen idee wat de zorgverzekeraars doen met de stapels gegevens die ze periodiek moeten aanleveren. Horen ze nooit meer iets van.
Zelf merk ik het met mijn treinreizen voor het woon- en werkverkeer. Voor elke reis inchecken en uitchecken op straffe van een fikse boete. En dan ook nog eens een keer via een apart computerprogramma al die reizen opnieuw bevestigen. Technologie zou het de mensen makkelijker moeten maken, om me heen zie ik een nieuw soort vermoeidheid ontstaan. Verantwoordingsmoeheid.
Vandaag moest ik in het buitenland gemaakte medische kosten declareren bij verzekeraar OHRA. Geen idee hoe dat moest, nooit eerder gedaan. De mevrouw die ik aan de lijn had, begon enthousiast over het aanmaken van een eigen account. Mijn OHRA.nl Wel zo makkelijk, zei ze er nog bij. Maar ik wil geen Mijn OHRA.nl Heb ik er weer een wachtwoord bij. Ik maakte me op om dat hele procedé lijdzaam te ondergaan.
Of die mevrouw van de OHRA mijn verzuchting door de telefoon heeft gehoord, weet ik niet. Maar tot mijn verrassing vroeg zij: "Mag ik de hoogte van uw kosten en uw rekeningnummer weten? Dan maak ik het bedrag aan u over". Niets rekeningen opsturen, niets onnodige verantwoording. Rekeningen wel even bewaren, misschien komen ze nog eens langs voor een steekproef. Wat een dienstverlening!
OHRA vertrouwt. En dat doet iets met het vertrouwen dat je op jouw beurt in je verzekeraar hebt, kan ik u verzekeren.
Paul Strijp, 6 januari 2015
OHRA vertrouwt. En dat doet iets met het vertrouwen dat je op jouw beurt in je verzekeraar hebt, kan ik u verzekeren.
Paul Strijp, 6 januari 2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten