Van paarden.
Anatomische spierstudie van een paard (1876 - 1880)
De Gele Rijders (1885 - 1886)
Via het vrouwelijk naakt.
Model zoekt haar kleren bijeen (1893)
Naar het alledaagse leven in Amsterdam, in de schemering en de nacht.
Brug met regen (1887)
Als vertegenwoordiger van de Tachtigers staat Breitner (1857 - 1923) vooral bekend als de schilder van Amsterdam. Maar wat blijkt? Vanaf 1883 gaat het Breitner niet meer om onderwerpen of thema's. Deze vormen niet langer het Leitmotiv in zijn werk, maar zijn slechts middelen om iets anders tot uitdrukking te brengen: zijn voorliefde voor kleurgebruik en kleurencombinaties. En dan vooral van de kleuren blauw, rood en geel. Die inspireren hem.
Naar de markt (1896 - 1897)
'De techniek is bij hem geen hoofdzaak evenmin als het onderwerp. Vóór alles ziet Breitner kleur, - toon.' Aldus Cornelis Verster, een kunstenaar uit Hilversum. De echtgenote van Breitner, Marie Jordan, zal er blij mee zijn geweest. Zij was not amused over al dat naaktgedoe. En had hem al eens verboden om dat deel van zijn oeuvre te exposeren op een grote overzichtstentoonstelling van de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae.
Paul Strijp, 14 juli 2024
(Tentoonstelling gezien in juli 2024 in Singer in Laren)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten