Translate

zaterdag 25 april 2015

Vriendelijke Deen bedreigt onpersoonlijke Albert Heijn



Dat is toch wel een staaltje lef. De Noord-Hollandse supermarktketen Deen durft zo maar een filiaal te openen in het winkelcentrum van Diemen. Daar heerst Albert Heijn. Een grote XXL op de benedenverdieping. Oppermachtig.

Deze week was ik bij de kapper in dat winkelcentrum. De juffrouw die mij knipte omschreef de kapperszaak als het klankbord van de buurt. En dat bord resoneert al een tijdje de gevoelens van onvrede van de klanten van Albert Heijn. Onpersoonlijke benadering, anoniem. Haar monopolie staat onder druk. Wat blijkt? Bij Deen, ook een grote winkel, word je nog ouderwets begroet met een vriendelijk "Goedemiddag, welkom bij Deen". "Albert Heijn gaat het onderspit delven", zo waagde de kapster zich aan een voorspelling.

Schaalvergroting lijkt een onvermijdelijke, niet meer te keren trend. Maar, zo leerde de juffrouw van de kapper mij, schaalvergroting alléén is niet voldoende. Een onpersoonlijke benadering kost je klanten, hoe machtig je als concern ook bent.


Afbeeldingsresultaat voor klantvriendelijk gedrag



Wat zou het goed zijn als de bedrijfsleider van Albert Heijn zich in deze kapperszaak zou laten knippen. En als grote instellingen in de zorg en het onderwijs hun eigen kapper zouden stichten.


Paul Strijp, 25 april 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten