Translate

zondag 28 mei 2023

Verstilling bij ge-hype-te Vermeer


De suppoost van het Rijksmuseum tolde op zijn benen. Hij had in zijn lange loopbaan al heel wat top-exposities meegemaakt, zo vertelde hij. Maar deze over Johannes Vermeer sloeg alles. 'Mijnheer, het is een gekkenhuis. Nu al bijna een miljoen bezoekers, ze komen uit alle landen. En als ze er niet in slagen om een kaartje te bemachtigen, dan staan ze huilend bij de kassa'. Is Vermeer dan echt de allerbeste schilder die Nederland ooit heeft voortgebracht? Ach, daar had onze suppoost zo zijn eigen ideeën over. 'De marketing van deze tentoonstelling is zó goed. Vermeer is helemaal ge-hype-d'.

De gekte rondom de expositie staat in schril contrast tot het werk van de kunstenaar. Met als één van zijn bekendste werken Gezicht op Delft, geschilderd in 1660 - 1661. Geen drommen mensen, maar een handjevol burgers op de Hooikade. 



Zijn overige schilderijen kenmerken zich door kleinschaligheid, het alledaagse leven en verstilling. Met meestal één geportretteerde persoon. Bezig met een kantwerkje of een muziekinstrument zoals een virginaal. Of gewoon in zichzelf verzonken, met een brief die voor de -misschien wel amoureuze- verbinding met de buitenwereld zorgde. Zoals dit schilderij, drie jaar vóór Gezicht op Delft.




Verstilling, misschien is dat wel wat de massa zoekt als tegenwicht voor de huidige tijd.


Paul Strijp, 28 mei 2023

Geen opmerkingen:

Een reactie posten