Schiphol in de jaren dertig. Gemiddeld twintig mensen per dag die een vluchtje maakten. En gemiddeld 300.000 bezoekers per jaar, méér dan het Rijksmuseum. De luchthaven was een toeristische attractie pur sang. Mensen gingen erheen voor een dagje-uit of een schoolreisje. En toen Schiphol verplaatst dreigde te worden naar Rotterdam, Delft of Leiderdorp, toen protesteerde haar omgeving. 'Aalsmeer wil dat Schiphol blijft.' De omgeving van Schiphol was dol op Schiphol, hield van haar.
Schiphol vanaf de jaren negentig. Milieudefensie voert actie tegen de aanleg van de Polderbaan. En dreigt met het loslaten van muizen in de grote hallen voor aankomst en vertrek. Een groei van 200.000 in 1990 naar 500.000 starts en landingen in 2016. Met een bijbehorende klachtenregen over geluidhinder. Vooral vanuit Amsterdam en de duinenrij, vreemd genoeg twee gebieden met relatief weinig hinder. Mensen storen zich kennelijk niet alleen aan nabije en heftige herrie maar ook en vooral aan geluid waar zij dat niet verwachten.
Waar ging het mis? Moeilijk te zeggen. Opmerkelijk genoeg was de luchthaven zelf de visionair. Met de doorbraak van de luchtvaart in de jaren zestig als gevolg van de komst van het straalvliegtuig, voorvoelde Schiphol de problemen. En waarschuwde de omliggende gemeenten voor de last die bewoners zouden kunnen gaan ondervinden van het geluid. Waar gemeenten als Zwanenburg, Amstelveen en Aalsmeer zich niet al te veel van aantrokken. Zij gingen aan de slag met het bouwen van woonwijken. De eerste bewoners accepteerden die hinder gelaten. Kerkdiensten werden onderbroken bij overvliegende toestellen, niemand die protesteerde.
Waar ging het mis? Moeilijk te zeggen. Laten we het houden op een combinatie van doofheid voor onwelgevallige boodschappen, een ongekende groei van de luchtvaart en een verminderde tolerantie voor alles wat het leefgenot verstoort.
(Opgetekend tijdens lezing van Stephan Steinmetz op 25 oktober, Amsterdamse Cultuur-Historische Vereniging)
Paul Strijp, 26 oktober 2022
Geen opmerkingen:
Een reactie posten