Translate

zondag 8 maart 2020

Over fietsendiefstal en de junk met het pak vla


Het voelde als een college in de reeks sociologie van de fietsendiefstal. De fietsenmaker doceerde dat de meeste diefstallen tegenwoordig 's nachts plaatsvinden. Vaak zit daar de georganiseerde criminaliteit achter. Die voert de fietsen meteen door naar Polen. Nieuwe fietsen zijn vooral het eerste halfjaar na aankoop interessant. Dan zijn ze nog 'heet'. Daarna zijn ze afgekoeld en voor criminelen veel minder aantrekkelijk. 

De fietsendiefstal in Amsterdam lijkt in niets meer op die van pakweg 40 jaar geleden. Toen kon je een fiets van een junk voor 25 gulden kopen en kreeg je er een gratis knipschaar bij. Immers, je wist zeker dat jouw aankoop binnen drie dagen ook weer gestolen was. De vermindering van het aantal diefstallen, zo vervolgde de fietsenmaker, heeft ook te maken met de koppeling van het bestand van de fietshandelaar aan de database van de politie. Van elke fiets die ter reparatie wordt aangeboden wordt eerst gecontroleerd of de klant wel de rechtmatige eigenaar is. Is dat niet het geval, dan licht het scherm van de fietsenmaker op. Alarm!

Een korte stilte volgde. 

"En toch mis ik dat wel. De junk die met een pak vla onder de arm door Amsterdam loopt op zoek naar een fiets".


Paul Strijp, 8 maart 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten